پدر بزرگ برندهای ایرانی

بخشی از تجاری سازی و موفقیت در کسب و کار به این برمی گردد که بتوانیم نام محصولمان را به خوبی در ذهن مخاطب حک کرده و نام تجاریمان را ماندگار کنیم .

برندینگ فرایند برندسازی یا همان تعیین نام تجاری کالا است و  دانشی است که با برتری دادن به یک “برند” یا ” نشان تجاری ” باعث افزایش اعتبار و شهرت آن برند در بازار رقابت می شود و باعث ایجاد ارزش ذهنی برای محصول می گردد .

اعتبار و شهرت یک برند به طور مستقیم می تواند منجر به فروش بیشتر و قیمت گرانتر محصولات وخدمات شود، به زبان دیگر  برندسازی روش هوشمندانه  تجارت و تولید ثروت است.

مهمتر از درست کردن برند ، ارزش گذاری برای برند است در واقع این ارزش است که برند سازی را تعریف می کند و در دید مخاطب یک برند ارزشمند می شود .

برخی مفاهیم کلیدی برند :

جایگاه برند (Brand Position)

تلاشی آگاهانه برای گزینش جایگاهی خاص از یک تصویر در ذهن مخاطب (Trout, 1982 & Ries )

تصویر برند(Brand Image)

تلاشی آگاهانه برای ساخت و القا یک تصویر در ذهن مخاطب (Balmer, 1998)

هویت برند (Brand Identity)

تلاشی آگاهانه برای نمود دادن جایگاهی خاص ایجاد شده از سازمان (Kapferer, 1997)

تصویر سازمانی(Corporate Image)

تلاش برای ایجاد تصویر مورد نظر از سازمان در ذهن ذینفعان داخلی Abratt ,1989))

برند سازمانی (Corporate Brand)

یکپارچه سازی کلیه فرایندها و رفتارهای درون و برون سازمانی در راستای اهداف سازمان (Balmer, 2001)

ارزش ویژه برند و نام و نشان تجاری‏ (BRAND) براساس مدل آکر

بنابر تعریف دیوید آکر ، پروفسور بازاریابی دانشگاه برکلی کالیفرنیا، ارزش ویژه برند، مجموعه ای از دارایی ها و تعهدات است که با نام و سمبل (علامت)برند مرتبط است و به ارزشی که توسط یک محصول یا خدمت برای شرکت یا مشتریان شرکت ایجاد می شود اضافه شد ه یا کم می شود . این دارائی ها و تعهداتی که ارزش ویژه برند بر اساس آنها شکل می گیرد از یک زمینه به زمینه دیگر متفاوت است. ارزش ویژه نام و نشان تجاری شامل مجموعه ای از داراییها و تعهدات است که در طول زمان به ارزش ارائه شده توسط کالا یا خدمات شرکت افزوده شد ه یا از آن کسر می گردد. این ارزش ویژه نام و نشان تجاری اثر متمایز و مثبتی است که شناخت آن نام تجاری برواکنش مصرف کننده نسبت به محصول یا خدمت دارد. دارائیهای اصلی عبارتند از :

۱- آگاهی ازبرند

۲- وفاداری به برند

۳- کیفیت ادراک شده

۴- تداعی برند

تعریف آکر از ارزش ویژه برند دارای وجوه مختلفی است . نخست اینکه ، ارزش ویژه برند ، مجموعه ای از دارائیهاست.بنابراین ، مدیریت ارزش ویژه برند مستلزم ایجاد و افزایش این دارائیهاست . دوم اینکه هر کدام از دارائیهای برند از طرق متنوعی ارزش زایی می کنند . سوم اینکه ارزش ویژه برند هم برای شرکت و هم برای مشتریان ارزش زایی می کند. چهارم اینکه ، دارائیها و تعهداتی که به نام و علامت برند مرتبط هستند، درصورت هرگونه تغییر در نام یاعلامت برند، ممکن است دستخوش تغییراتی شوند و یا حتی برخی از آنها از بین بروند.

اما تعریف رابرت بین (Robert Bean) یکی از کارشناسان حوزه برند سازی از برندینگ “قولی است که برآورده شده است”. این شاید بهترین تعریفی باشد که بتوان از برند ارائه داد. شما به مشتریان و همکاران خود در کنار تمامی فعالیت هایی که انجام می دهید و متعهد آن می شوید قولی می دهید و به منظور موفق شدن در کسب و کار خودتان باید در هر لحظه به این قول پایبند باشید و به آن عمل کنید. می توان گفت این ایده که برند تنها یک نشان، نام یا یک رنگ بخصوص است، تنها شکافی بسیار کوچک و ریز از چیزی است که در حقیقت برند باید نامیده شود.

به عبارتی می توان گفت که برند به نوعی تمامی چیزی است که از شرکت شما وجود دارد. در نتیجه ارائه تعریفی دقیق از آن اهمیتی حیاتی و غیر قابل انکار دارد. شما باید مخاطب هدف و نهایی خود را شناسایی کنید و از خواسته آنها مطلع شوید، دقیقا برای آنها روشن کنید که چرا شما از دیگر رقبای خود بهتر و برتر هستید و در نهایت به بیان و شرحی دست یابید که به بهترین نحو ممکن هدف برند شما را مشخص می کند.

مجتمع چاپ و بسته بندی ماتریس همواره سعی نموده با به روزآوری دانش و تکنولوژی خود جز بهترین برندهای تولید جعبه و کارتن نه تنها در ایران بلکه در آینده ای نزدیک  به  ۵ برند برتر تولید کارتن و جعبه در منطقه غرب آسیا بپیوندد .

این مجتمع با شعار همیشگی ماتریس” شریک موفقیتهای شما ” سعی دارد همواره در هموار کردن مسیر پیشرفت مشتریان در کنارشان باشد تا بتوانند محصولات خود را با بسته بندی تبدیل به کالایی ارزشمند تر سازند.

ولی متاسفانه در سال های اخیر کمتر اسمی از برندهای بزرگ و معتبر ایرانی به گوش می رسد در حالی که تا همین یکی دو دهه پیش محصولات ایرانی در میان عموم مردم صاحب هویت ویژه و اعتبار خاصی بودند.

در اینجا  به چند نمونه از بزرگترین و قدیمی ترین برندهای ایرانی  و در واقع پدر بزرگهای برند ایرانی می پردازیم :

کفش ملی : در سال ۱۳۳۶ شخصی به نام رحیم متقی با سفر به چلسلواکی سابق و آوردن ۲ کارشناس و یک دستگاه تولید کفش به ایران ، کارخانه کفش ملی را راه اندازی کرد و بدینصورت برند ملی پا به عرصه تجارت گذاشت و بدلیل قیمت مناسب حسابی میان مردم محبوب شد.

در کنار کفش ملی برندهای دیگری هم شکل گرفت که ” کفش بلا ” و ” کفش وین ” از معتبرترین این برندها بودند .این سه برند که اولین برندهای معتبر ، سراسری و حتی بین المللی ایران محسوب می شوند به واسطه انقال به دیگران اعتبار اولیه خود را از دست دادند و دیگر به اوج شکوفایی دوران ابتدایی کارشان نرسیدند.

شرکت نفت پارس : نفت پارس از بزرگترین و قدیمی ترین شرکت های حاضر در بورس است که متولد سال ۱۳۳۷ می باشد و برای اولین بار در صنعت روان کاری ایران شکل گرفت. امروزه فعالیت این شرکت در حوزه فروش ، تولیدات و صادرات محصولات نفتی و هیدروکربورها و … است و هنوز هم از برندهای معتبر و شرکت های پرسود کشور تلقی می شود.

پارس خودرو : پارس خودرو قدیمی ترین شرکت ماشین سازی ایران است که در سال ۱۳۳۵ با نام شرکت جیپ متولد شد و از سال ۱۳۵۳ خط تولید خودرو های لوکس را راه اندازی کرد . نام این شرکت بعد از انقلاب به خودروسازی ایران و سپس به پارس خودرو تغییر کرد . پارس خودرو طی این سالها با همکاری شرکت های معتبر خارجی توانسته محکم ترین و ایمن ترین خودرو های داخلی را تولیدکرده و برند قابل توجهی در کشورمان  باشد .

مهرام : برند مهرام در سال ۱۳۴۹ توسط آقای شاهرخ ظهیری راه اندازی شد و جز اولین برندهای بزرگ مواد غذایی به شمار می رود. تولیدات این شرکت با ۶ محصول آغاز شد که معروف ترین آنها سس مایونز بود و هست.

یک و یک : یک و یک نیز جز قدیمی ترین برندهای مواد غذایی ایران بوده و هست و توسط ایرج هدایت تاسیس شد . این برند در ابتدا موفقیتی بدست نیاورد چون ذائقه ایرانی ها کاملا سنتی بود.اما این شرکت با تمرکز بر روی ایرانی های خارج از کشور به کار خود ادامه داد و در نهایت به موفقیتی رسید که راهگشای جا افتادن برند آنها در ایران نیز بود.

گردآورندگان: محبوبه احمدی، الهه احمدیان

نوشته های مرتبط:

اسکرول به بالا