ساختار و تولید IML

IML در دنیای چاپ

IML یک برچسب از پیش چاپ شده پلی پروپیلن (PP) است که بر روی ظروف و سطل های پلاستیکی به صورت همزمان با فرآیند تزریق این محصولات تولید می گردد. این قالب شکل محصول نهایی را دارد و در حین پختن ، شکل قالب را می گیرد. با اضافه شدن PP مذاب به قالب ، ظاهر محصول پایانی به گونه ای خواهد بود که گویی برچسب، جزیی از بدنه آن محصول می باشد و در نتیجه برچسب و بدنه محصول ( بسته بندی ) یکی می شوند.

تاریخچه چاپ IML:

پس از سال ها تحقیق و ابداع روش های گوناگون، یک روش خیلی بیشتر از دیگران به چشم آمد و توجه همگان را به خود جلب نمود. در این روش لیبل درون قالب قرار می گرفت و همزمان با تولید ظرف، لیبل چاپ شده نیز بر روی ظرف نشانده می شد که به آن به اختصار (IML) In Mold Labeling می گویند. ابداع روش IML به اوایل دهه ۱۹۸۰ باز می گردد که پس از معرفی آن به صنعت بسته بندی، به سرعت محبوبیت بالایی برای خود کسب نمود. هم اکنون بیش از ۸۵ درصد از محصولات غذایی با روش IML بسته بندی می شوند که با توجه به جوانی این متد، نشان از رشد بسیار بالای آن دارد.

در آمریکای شمالی، IML کار خود را در صنعت مواد شوینده آغاز نمود و برای اولین بار بر روی بطری های پلاستیکی تزریقی از آنها استفاده شد. پس از آن و با انجام اطلاع رسانی بهتری که در مورد آن انجام شد، در صنایع دیگر از جمله صنایع غذایی نیز مورد استفاده گسترده قرار گرفت.


 

 

 مزیت های چاپ IML

۱- حداکثر کیفیت چاپ در افست:

در حال حاضر چاپ افست IML با کیفیت ترین نوع چاپ شناخته شده است . در چاپ افست ما می توانیم با دقت بسیار بالا ، ترام های چاپی را بر روی سطح IML داشته باشیم .

۲- چاپ ای ام ال، قوی و بهداشتی:

IML در برابر رطوبت و تغییرات دما مقاومت می کند ، همچنین بهترین راه حل برای تزئین ظروف پلاستیکی جهت استفاده برای محصولات منجمد و یخچالی می باشد . IMLها همچنین ضد خش هستند و در برابر ترک خوردگی و چین و چروک مقاوم می باشند.

۳- کاهش هزینه تولید با چاپ IML:

در مقایسه با انواع دیگر لیبل ها ، IML چه از لحاظ قیمت خود محصول و چه از لحاظ هزینه های مربوط به نیروی انسانی ، هزینه بسیار کمتری دارد. چرا که عملیات لیبل زنی توسط دستگاه و به صورت اتوماتیک انجام میگردد و هزینه کارگری جداگانه ندارد و در نتیجه قیمت IML مقرون به صرفه تر خواهد بود

۴- کاهش زمان تولید با چاپ IML:

سرعت بالای چاپ IML بصورت افست در مقایسه با سایر روش ها از جمله چاپ بر روی پلاستیک ، برچسب زنی بسیار بالا می باشد . به علاوه با توجه به عملیات لیبل زنی همزمان با تولید ظرف IML زمان صرف شده برای لیبل زنی را به صفر میرساند .

۵- چاپ IML سازگار با محیط زیست:

برچسب زدن قالب در چاپ IML بسیار سازگار با محیط زیست می باشد ، بسته بندی و لیبل IML از یک نوع ماده تشکیل شده اند، بنابراین می توانند به طور همزمان و کامل با یکدیگر بازیافت شوند و در مقایسه با لیبل های کاغذی در زمان بازیافت نیازی به جداسازی لیبل از ظرف وجود ندارد و در نتیجه آی ام ال با محیط سازگارتر است.

۶- تغییر سریع طراحی:

سیستم های چاپ افست این امکان را می دهند که در کمترین زمان ممکن طرح روی لیبل IML تغییر ، زینک بر اساس چاپ مورد نظر جدید ساخته و چاپ IML جدید آغاز شود . این در مقایسه با چاپ پلاستیک و انواع دیگر چاپ مزیت قابل توجهی احتساب می شود.

۷- گزینه های نگاه و احساس IML:

IML امکانات ظاهری و زیبایی زیادی را ارائه می دهد و اجازه می دهد تا با استفاده از ترکیبات مختلف بستر IML ، جوهر و لاک ، طیف گسترده ای از راه حل های بسته بندی پلاستیکی از جمله لیبل سطل ماست ، لیبل سطل رنگ ، لیبل سطل روغن ، لیبل ظرف پنیر و سایر ظروف را ایجاد کنید.


 

فرآیند تولید و چاپ IML

فرایند تولید IML معمولا توسط چندین شرکت انجام می شود، شروع این کار از چاپخانه تولید IML با چاپ IML می باشد. در اینجا IML به وسیله پیشرفته ترین ماشین آلات چاپ یووی و چاپ متالایز چاپ می شوند، جوهر نیز با یک لایه براق و یا رنگی محافظت می شود و IML های چاپ شده بر اساس قالب برش داده می شوند . IML های برش داده شده سپس به سازنده ظرف برای فرآیند قالب گیری منتقل می شود. بعد از اینکه ظرف IML و یا سطل IML با برچسب قالب گیری شد، آن را جهت پر کردن منتقل می نمایند.

با ابداع این روش امروزه اکثر تولید کنندگان سطل ماست ، سطل رنگ ، ظرف پنیر و سایر ظروف به جای استفاده از لیزر و یا لیبل پشت چسب دار ، از این روش سود می برند . آنها به راحتی یک لیبل را درون قالب قرار داده و مواد را در پشت آن تزریق می کنند و به این ترتیب ۳ فرآیند تولید لیبل و برچسب، چسباندن لیبل و بر چسب بر روی ظرف و تولید ظرف، همگی در یک مرحله صورت می پذیرند.


انواع ظرف IML

الف- تزریق پلاستیک
ب‌- تزریق بادی
ج‌- فرم دهی حرارتی یا ترموفورمینگ ( TIML )

در پایش سهم این تکنولوژی در استفاده از IML باید گفت تزریق پلاستیک با تقریبا ۶۸٪ شایعترین روش است، پس از آن تزریق بادی ۳۱٪ و ترموفرمینگ کمترین میزان سهم را به میزان ۱% به خود اختصاص می دهد.

الف- تزریق پلاستیک
فرآیند قالب گیری تزریقی مبتنی بر تزریق مواد به قالب است. این روش با پلیمرهای گرم انجام می شود. در طی فرآیند قالب گیری تزریقی ، جرم مایع گرم شده تحت فشار زیاد به قالب تزریق می شود. سپس خنک شده و به شکل قالب محکم می شود. قالب تزریق در IML به معنای این است که شکل گیری محصول ، درون قالب آی ام ال صورت می گیرد. در طی این فرآیند ابتدا برچسب IML چاپ شده را درون قالب گذاشته و پس از آن پلیمر مذاب را به درون قالب تزریق می کنند و پس از شکل گیری پلیمر و خنک شدن آن در نهایت یک محصول یک تکه ی تزئین شده با برچسب که در یک مرحله تولید شده است به دست می آید. برچسب IML به طور معمول برای ظروف سطل ۲۰ لیتری روغن، سطل ظرف رنگ در انواع وزن ها ، سطل ماست ۱ کیلوگرمی و درب سطل ماست، ظرف پنیر، ظرف بستنی، ظرف کره و بسیاری از صنایع غذایی و شیمیایی استفاده می شود.

فرآیند قالب گیری تزریق شامل مراحل زیر است:

  1. برچسب برش خورده در قالب قرار داده می شود.
  2. قالب بسته شده و پلیمر مذاب از اکسترودر به قالب تزریق می شود. برچسب با پلاستیک همگن می شود.
  3. پلاستیک خنک شده، قالب باز می شود و ظرف همراه با برچسب آمیخته به سطح آن آماده می شود.

در شکل زیر مراحل بالا قابل مشاهده اند:

ب- تزریق بادی:
قالب سازی بادی روشی است که برای تولید قطعات پلاستیکی توخالی استفاده می شود. در این روش IML چاپ شده از پیش در داخل قالب فولادی قرار گرفته است. سپس مواد پلاستیکی حرارت داده شده به درون قالب رفته و دو بخش قالب بر روی آن بسته شده و با دمش هوای گرم و فشار بالا پلاستیک کشیده شده به شکل قالب در می آید و برچسب IML نیز به سطح آمیخته و بر روی آن قرار خواهد گرفت. از این تکنولوژی در تهیه ظرف شامپو، ظرف پودر، ظرف مایع ظرفشویی، ظرف ۴ لیتری روغن و در بسیاری از صنایع شیمیایی استفاده می شود . این روش هنوز در ایران مورد استفاده قرار نگرفته است ولی سرمایه گذاری بر روی آن می تواند آینده ای روشن داشته باشد.

فرآیند قالب گیری بادی شامل مراحل زیر است:

  1. برچسب IML برش خورده درون دیواره های قالب جا داده می شود.
  2.  مکش خلاء IML را در محل نگهداری می کند.
  3.  قالب بسته می شود و با دمش هوای گرم و با فشار بالا قطعه شکل قالب آی ام ال را به خود می گیرد و لیبل که به دیواره ی قالب جاسازی شده به سطح محصول چسبیده می شود.
  4. پس از خنک کاری، قالب باز شده و قطعه همراه با آی ام ال به بیرون می افتد.

در شکل زیر این مراحل قابل مشاهده اند:

ج‌- فرم دهی حرارتی یا ترموفرمینگ ( TIML )
Thermoforming یا فرم دهی حرارتی روشی است که برای تولید بسته بندی های پلاستیکی سفت و سخت استفاده می شود. این فرایند بر اساس گرم کردن TIML انجام می شود و به TIML اجازه می دهد شکل یک ابزار تشکیل دهنده را بگیرد. وقتی پلاستیک خنک شد ، به شکل ابزار تشکیل دهنده جامد می شود. ترموفرمینگ اغلب برای تولید بسته های مانع استفاده می شود. در این حالت ، ورق های چند لایه بسته و مانع ورود اکسیژن تبدیل می شوند. ترموفرمینگ IML یا TIML بدان معنی است که شکل محصول در طی فرآیند گرمایش صورت میگیرد. برچسب IML که قبل از تشکیل در ابزار سازنده تزریق می شود ، هنگام تشکیل بسته نهایی با ورق پلاستیکی گرم شده ذوب می شود.

فرایند حرارتی شامل مراحل زیر است:

  1. TIML برش داده شده در قالب قرار داده شده است.
  2. ورق گرمانرم قبل از ورود به قالب، حرارت داده می شود. ورق پلاستیکی حرارت دیده به صورت ملایم وارد می شود، قالب بسته می شود،به آن شکل می دهد؛ TIML با پلاستیک ادغام می شود.
  3. پلاستیک خنک شده و قالب باز می شود و محصول همراه با برچسب خارج می شود.

در شکل زیر این مراحل قابل مشاهده اند.


IML و بازاریابی محصول

لیبل های IML در برابر گرما و سرما از مقاومت بالایی برخوردارند و حتی ظروف دارای این نوع لیبل را می توان در مایکروویو نیز استفاده کرد. با توجه به دوام بسیار بالای لیبل و طرح بر روی ظرف IML و قابلیت استفاده دوباره و چندین باره از ظرف بسته بندی پس از استفاده از محصول اولیه ، عملیات تبلیغ و بازاریابی نیز به صورتی خودکار و برای مدت زمان بیشتری انجام می پذیرد. این یعنی تبلیغات کاملا رایگان که خود ره آوردی از فناوری IML است . هم اکنون بازار مصرف IML در دنیا به شدت رو به افزایش است و صاحبان برندهای مختلف در حوزه های مختلف تولید در حال یافتن راه هایی جدید برای استفاده از آن برای عرضه هر چه بهتر محصولات خود می باشند.

حتی شرکت های تولیدی رنگ و رزین، محصولات شیمیایی مورد استفاده در استخرها، انواع نوشیدنی های میوه ای و در نهایت انواع محصولات لبنی نیز روی به استفاده از روش جذاب IML و مقرون به صرفه آورده اند. همان طور که از نمونه های مذکور بر می آید هیچ محدودیتی برای استفاده از IML در صنایع بسته بندی وجود ندارد و تقریبا هر محصولی را می توان با استفاده از IML بسته بندی و روانه بازار نمود. برخی کارشناسان IML را همه چیز می دانند، چرا که فقط با تغییر نوع بسته بندی به IML، یک شرکت می تواند به چند هدف مهم است پیدا کند که از آن جمله به تمایز در ظاهر، انجام بازاریابی به صورت خودکار و بدون صرف حداقل هزینه اضافی و در نهایت زیبایی منحصر به فرد به همراه رنگ های بسیار طبیعی و متنوع اشاره نمود.

آینده روشن برای بسته بندی IML:
هم اکنون تقاضای بالایی برای ظروف IML در بازار ظروف بسته بندی پلاستیکی وجود دارد و این تقاضا رو به افزایش است. گذر از برچسب های کاغذی به لیبل های IML چندین سال است که آغاز شده و پیش بینی می شود در آینده نیز با سرعت زیادی ادامه یابد. فیلم های مخصوص برای لیبل های IML معادل ۸۰ درصد (ارزش دلاری) کل بازار IML دنیا را به خود اختصاص داده اند و انتظار می رود استفاده از راه کار قالب گیری تزریقی برای تولید ظروف IML طی چند سال آینده بیشترین رشد این بازار در دنیا را به خود اختصاص دهد. فن آوری IML بخشی از رشد خود را مرهون مباحث زیبایی شناختی و کیفیت چاپ آی ام ال است؛ عرضه کنندگان کالا برای اطمینان از رساندن پیام خود به مصرف کننده، نیازمند لیبل ها و ظروف زیباتر و تأثیرگذار تر هستند؛ تا زمانی که این تقاضا وجود داشته باشد بازار IML همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد.

نوشته های مرتبط:

اسکرول به بالا