

تاریخچه شکلگیری جعبههای مقوایی
جعبههاي انعطافپذير مقوایی که با کاغذ رنگي و يا پارچه پوشيده میشد اولین نوع از بسته بندی با جعبههای مقوایی بود که بازرگانان براي فروش محصولات لوکس از آنها استفاده ميکردند. در اواخر قرن 19 در فرانسه جعبههاي کاغذي بسيار زيبا ساخته ميشد که براي گذاشتن کلاه، عطر و لوازم تزئيني خانمها طراحي ميشدند.
در آلمان و انگليس اسباب بازيها در جعبههاي مقوايي با برچسبهاي رنگي بستهبندي ميشدند. در ايالات متحده اولين جعبههاي مقوايي در بوستون به سال 1839 و توسط کول اندرودنيس ساخته ميشد؛ که نام دنيرن هنوز تداعي کننده بسياري از محصولات کاغذي است.
در سال 1879، مطبهچي، در بروکلين به نام رابرتگير مشغول وارسي بسته چاپ شدهاي بود که از خاطرش گذشت که ممکن است با ساخت قالب پرسي و اعمال فشار، مقوا را بريده و بر آنها خطتا بيندازد. فکر گير آغاز پيدايش جعبهاي تا شده بود. از آن پس جعبههاي انعطافپذير در طرحهای جديد و جالبي به وجود آمدند و گستره استفاده از آنها توسعه یافت که از جمله علل آن در ذیل آورده شده است.
1- استفاده از آنها اقتصادی است.
2- میتوان آنها را به اشکال گوناگونی ساخت.
3- به دلیل امکان چاپ بر روی جعبه، ظاهر زیبایی دارند.
4- به خوبی اطلاعات محصول را به مخاطب انتقال میدهند.
5- به خوبی از محصول محافظت میکنند.
6- حمل و نقل و جابجایی آسانی برای محصول مهیا خواهند کرد.
اهمیت جعبه در دنیای امروز
در فروشگاههای امروزی که فرصت هر کالا برای خودنمایی و جذب مشتری فقط چند ثانیه است، بی شک کالایی برنده رقابت است که جذاب و چشم نوازتر باشد. در واقع بستهبندی چهره و شخصیت کالاست و مشتری از طریق آن محصول را شناسایی می کند.
نگرش مجتمع چاپ و بستهبندی ماتریس
مجتمع چاپ و بستهبندی ماتریس با درک نیازهای بازار و با در اختیار داشتن کارشناسان مجرب و دستگاههای روز دنیا، سعی بر تولید جعبههای متمایز با توجه بر دو موضوع زیر دارد:
2- گرافیک جعبه:
اصولاً بدون توجه به گرافیک جعبه نمیتوان محصول متمایزی در بازار عرضه نمود. طراحی و گرافیک بستهبندی در واقع نشانگر هویت و ارزش برند است. طراحان ماتریس میتوانند با توجه به امکانات این مجموعه، طراحیهای منحصر به فردی در قالب متالایز، یووی ماتریکس، طرحهای هفت رنگ، لوگو برجسته، روکش هایبرید و چندین پیشنهاد دیگر برای ترغیب بیشتر خریداران به مشتریان ارائه نمایند و ایفاگر نقش بازاریاب برای معرفی محصول آنان باشند.
1- فیزیک جعبه:
ارتباط خاص محصول با مشتری، با توجه به اندازه و شکل بستهبندی و نحوه چیدمان محصول و دیده شدن بهتر محصول در ویترین فروشگاهها، میتواند باعث ایجاد انگیزه و شوق خرید در مشتری گردد. طراحان ماتریس بهترین نمونههای پیشنهادی متناسب با محصول را با توجه به موارد ذکر شده توسط دستگاه نمونهساز ساخته و به مشتری تحویل میدهند.
راههای تمایز بستهبندی محصولات شما
جعبه چسبان چهار و ششگوش
کاهش هزینه تمام شده در مرحله بستهبندی مشتری و تولید جعبههایی با ظاهر متمایز سبب شده تا شیوهای جدید در طراحی حاصل شده و مورد استقبال مشتریان قرار گیرد.
چاپ هفت رنگ
کمترین توانایی دستگاه چاپ Heidelberg CX102 7+Lx3 تولید پوسترهای چاپی به ابعاد ۷۲ × ۱۰۲ با امکان چاپ هفت رنگ با سرعت ۱۷۲۰۰ شیت در ساعت است. وجود هفت برج مرکب در این دستگاه سبب شده تا طراح و اپراتور چاپ بتوانند با شیوه¬ای آسان و خاطر آسوده، علاوه بر استفاده از رنگ¬های اصلی، همزمان از رنگ¬های پنتون نیز بهره برده و موجبات کسب رضایت مشتری را فراهم آورند.
چاپ با روکش هایبرید
استفاده از یک پوشش ورنی در حین چاپ و بهره¬گیری از تکنولوژی هایبرید، سبب خلق شگفتی در تصاویر روی جعبه خواهد شد. در این روش ایجاد جلوه¬هاي مات و شفاف به طور همزمان امکانپذیر است و بدین ترتیب جعبه¬هایی تولید خواهند شد که نمایی متفاوت از تصویر را به نمایش خواهند گذاشت.
روکش یووی ماتریکس
دستگاه Maverix UV اولین دستگاه یووی ماتریکس در خاورمیانه است که توانایی اعمال جدیدترین روکش وارنیش برای جعبه¬های بسیار لوکس را دارد. یووی ماتریکس با هزینه بسیار کمتر از ارزش افزوده ایجاد شده، سبب ایجاد تمایز در بسته-بندی محصول شده و در عین حال جعبه غیر قابل تقلید برای محصول ایجاد خواهد کرد.
حک علائم برجسته و خط بریل
نمای بهتر لوگوی مشتری و درک نیاز ارائه اطلاعات محصول به مشتریان روشندل، راه کاری است دیگر برای متمایز نمودن کالای مشتریان مجتمع چاپ و بستهبندی ماتریس.
چاپ متالایز
انجام چاپ بر روی مقوای متالایز از دیگر توانایی¬های مجتمع چاپ ماتریس است. جعبه¬هایی که با این شیوه تولید می¬شوند با تقویت جلوه¬های بصری، براقیت و درخشندگی فوق¬العاده، گستره وسیعی از رنگ را به مشتری نمایش خواهند داد.