انواع روکش چاپ

از زمانی که تکنولوژی چاپ و بسته بندی پا در عرصه صنعت گذاشت، بسیاری از فعالیتهای صنعتی متحول شدند و مزیت های جدیدی در حوزه بازاریابی معرفی گشت. امروزه اگر تولید کننده ای به دنبال سفارش بروشور، کاتالوگ، کارت ویزیت، جعبه های تجاری و…. باشد، گزینه های زیادی برای طراحی، چاپ و روکش های چاپ پیش روی خود خواهد داشت. گزینه های که هر یک مزیت ها و معایبی دارند. از طرفی لازم است که پیش از شروع چاپ مشتری در جریان همه ان قرار گیرد.

مراحل طراحی و تعیین نوع چاپ پیش از اماده سازی دستگاه انجام می گیرد. به عبارتی مراحل آماده سازی یا لیتوگرافی در چاپ افست با ساخت زینک(پلیت) آغاز می شود. مرحله ای که بسته به نوع دستگاه زمان بر خواهد بود و مشتری را کمی معل می کند. بنابراین مشتریانی که می خواهند کاری را در تیراژ بالا سفارش دهند و آن را موقع خاصی تحویل بگیرند، حتماً باید به موقع سفارش خود را نهایی کنند.

نگاهی به چاپ افست

دستگاه چاپ افست با چهار رنگ اصلی آبی فیروزه ای، قرمز ارغوانی، زرد و مشکی کار می کند. به همین دلیل به این دستگاه ها سیستم چاپ CMYK می گویند که مخفف رنگ های به کار رفته در برج های جداگانه است. این دستگاه ها در مدل های تک رنگ، دو رنگ، چهاررنگ، پنج رنگ، شش رنگ، هشت رنگ و انواع چاپ مستقیم یک رو و چاپ دو رو هم زمان عرضه شده است که هر یک بنا بر سفارش خاص مشتری مورد استفاده قرار می گیرد. به فردی که با این دستگاه ها کار می کند استادکار یا چاپ چی می گویند. ضمناً توجه داشته باشید که مهارت کار این فرد با دستگاه و تهیه زینک ها یکی از مهم ترین دلایل تهیه چاپ با کیفیت و بادوام است. دستگاه های چاپ ماتریس شامل دو دستگاه CD102  چهار رنگ و CX102 هفت رنگ، هر دو ۵/۴ ورقی است و امکانات آن در نوع خود منحصر به فرد است.

مرحله بعد از چاپ، روکش است. این مرحله نیز اهمیت فراوانی دارد. روکش زنی در چاپ اگر به درستی انجام گیرد، عمر محصول افزایش پیدا می کند و ضریب تأثیر گذاری کالا بالاتر خواهد رفت. مرحله روکش محصول پیش از مراحل تا و ترتیب، صحافی، لترپرس و نیم تیغ، لب چسبانی(جعبه سازی) و بسته بندی و حمل و نقل است و از نظر اهمیت نیز از مراحل بعدی خود مهم تر می باشد.

وظیفه روکش در چاپ افست نگهداری از چاپ در مدت زمان طولانی، جلوگیری از خش پذیری یا پخش شدگی رنگ، افزایش جلا رنگ و طرح و در مواردی رطوبت کردن و نگهداری از محصول چاپی است. به طور کلی روکش ها را در چاپ افست به دسته های زیر تقسیم می کنند.

  • پوشش ورنی واتربیس

در جهت کاهش انعکاس های زائد از محصول نهایی و افزایش مقاومت در برابر عوامل محیطی از پوشش ورنی واتربیس استفاده می شود. توجه داشته باشید که سرعت خشک شدن جوهر در کیفیت کار بسیار تأثیرگذار خواهد بود. ورنی واتربیس این مسئولیت را در فرآیند چاپ به عهده خواهد گرفت. از مهم ترین نکات پیش از استفاده از ورنی واتربیس توجه به نوع مرکب و جوهر استفاده شده در فرآیند چاپ است. ورنی در دو دسته ورنی سرد و ورنی گرم طبقه بندی خواهد شد که ورنی سرد مناسب با فرآیند چاپ افست می باشد.

  • پوشش یووی

زمانی که مرکب های UV به سطح چاپ منتقل شد، توسط اشعه یووی( فرابنفش)، فرآیند پلیمریزاسیون رنگها صورت می پذیرد. این فرآیند موجب تسریع خشک شدن رنگ ها می گردد. کاری که کیفیت نهایی محصول چاپی را افزایش داده و به کیفیت تصویر چاپ شده کمک خواهد کرد. باید توجه داشت که بسیاری از مشکلات پدیده آمده در اثر اختلاط رنگ ها با هم در فرآیند بعد از چاپ به وجود می آید. بنابراین اشعه یووی با خشک کردن سریع مرکب و به حداقل رساندن پشت زدگی محصولات چاپی پایداری و ثبات سطح را افزایش خواهد داد و باعث جلوه بیشتر رنگ خواهد شد. یووی در چند دسته یووی تخت یا کامل، یووی موضعی، یووی شنی و یووی ماتریکس تقسیم می شود که در اینجا برای اهمیت یووی ماتریکس توضیح داده می شود.

  • پوشش یووی ماتریکس یا هفت رنگ

دستگاه Maverix UV مجتمع چاپ ماتریس اولین دستگاه یووی ماتریکس در خاورمیانه است که توانایی اعمال روکش وارنیش برای جعبه های بسیار لوکس را دارد. یووی ماتریکس با هزینه بسیار کمتر از ارزش افزوده ایجاد شده، سبب ایجاد تمایز در بسته بندی محصول شده و در عین حال جعبه غیر قابل تقلید برای محصول ایجاد خواهد کرد. شما می توانید انواع نمونه های دارای یووی با انعکاس رنگ را در بازار مشاهد کنید که در اینصورت حتماً تولید خواهند بود. به علاوه در صورتی که مشتری بخواهد از لوگوی خود برای انعکاس نور استفاده کند و بسته بندی محصول خود را غیر قابل رقابت نماید با این تجهیزات امکان آن برای او ایجاد خواهد شد.

  • پوشش روکش هایبرید

استفاده از یک پوشش ورنی در حین چاپ و بهره گیری از تکنولوژی هایبرید، سبب خلق شگفتی در تصاویر روی جعبه خواهد شد. در این روش ایجاد جلوه های مات و شفاف به طور همزمان امکانپذیر است و بدین ترتیب جعبه هایی تولید خواهند شد که نمایی متفاوت از تصویر را به نمایش خواهند گذاشت و خلاقیت منحصر به فردی را برای طراح و بسته بندی طراحی شده ایجاد خواهد نمود.

  • روکش سلفون

از زمانی که سلفون اختراع شد، صنعت بسته بندی نیز متحول گشت. در صنعت بسته بندی، سلفون کشی به دو روش حرارتی و ساده با کمک ماشین آلات انجام می گیرد و سلفون همچنان به دلیل ویژگی های پوشش دهندگی خاص خود به عنوان یکی از بهترین پوشش های فیزیکی محسوب می گردد و می تواند بسته بندی را ضد رطوبت کند. از این روکش به خصوص در بسته بندی محصولات صادراتی استفاده می شود.

کارشناسان مجتمع چاپ و بسته بندی ماتریس جهت تکمیل اطلاعات شما در تمام روزهای هفته در خدمت شما هستند برای اطلاعات بیشتر می توانید با شماره ۳۵۰۴۰-۰۳۱ تماس حاصل فرمایید.

نوشته های مرتبط:

اسکرول به بالا