وزیر ارشاد در مراسم بهره‌برداری
بهمن ۲۴, ۱۳۹۴

فروشنده خاموش

بسته بندی  شامل هنر، علم و تکنولوژی آماده سازی کالاها برای فروش ، حمل و نقل و همچنین  وسیله ای جهت انتقال اطلاعات لازم در مورد محصول و  اطمینان از سلامت آن در تحویل به آخرین مصرف کننده در بهترین شرایط با کمترین هزینه متوسط است.
قدمت بسته بندی به چند هزار سال قبل و به دوران باستان بازمی گردد. چینی ها از موفقترین اقوام در بسته بندی کالاهای مصرفی بودند و جالب است که بسته های چوبی حاوی محصولات چینی گاهی اوقات در اروپا ارزشی بیش از خود محصول داشتند.
در قرن بیستم همگام با گسترش صنعت و تولید و همزمان با  توسعه فروشگاههای بزرگ وسوپر مارکتها  ،بسته بندی به یک ابزار بازاریابی بالقوه تبدیل شده که در صورت برخورداری از طراحی خوب برای مصرف کننده راحتی و برای تولید کننده ارزش تبلیغاتی به ارمغان می آورد.
امروزه توسعه بسته بندی سبب مستقل شدن این صنعت از مجموع صنایع دیگر شده و بسته بندی سهم قابل توجهی از بودجه شرکتهای تولیدی را به خود اختصاص داده است .
جایگاه بسته بندی در بازاریابی
هر مدیر و کارشناس بازاریابی یا فردی که بخواهد به هر نحوی در مورد یک بنگاه و تولیدات آن مطالعه نماید، ناگزیر از مطالعه و بررسی روشها و انواع بسته بندی تولیدات آن بنگاه است .
بسیاری از متون بازاریابی، بسته بندی را به عنوان بخش اصلی و جدایی ناپذیر عنصر محصول در چهار P بازاریابی ،یعنی محصول (Product)، قیمت (Price)، مکان (Place) و پیشبرد فروش (Promotion) بررسی کرده اند.
پیشتر، تصمیمات مربوط به بسته بندی کالا، دربیشتر مواقع تحت تأثیر هزینه و عوامل تولید قرار داشته اند و اولین و اساسی ترین وظیفه بسته بندی نیز نگهداری و حفاظت از کالا دربرابر ضربه، رطوبت، شرایط اقلیمى، بوها، گازها، ارتعاش،میکرو ارگانیسم، فشار، متلاشى شدن و حشرات بوده است.
ولی امروزه بسته بندى علاوه بر محافظت از کالا  ،به عنوان یکی از ابزارهای بااهمیت بازاریابی و جلب توجه استفاده می شود  و شرکتها و دولتها در جهت افزایش توان رقابتى خود در بازارهاى داخلى و خارجى از آن سود مى برند و براى آن نقشها و مسؤولیت هاى زیادى قائلند از جمله اینکه ارزش افزوده ایجاد کند و به خریدار پرستیژ و اطلاعات دهد.باید مشترى را جلب کند، جذابیت داشته باشد، شخصیت و شأن مشترى را حفظ کند و به مصرف کننده احترام بگذارد. فرهنگ و ارزشها را در کشور هدف در نظر داشته باشد و از فرهنگى استفاده کند که براى مردم لذتبخش است. نوع و جنس مواد اولیه از نظر بهداشتى و ایمنى مناسب انتخاب شود و سلامتى در مورد مصرف را تضمین کند. گفتنى است نباید هزینه بسته بندى آنقدر زیاد شود که بهاى فروش کالا را نسبت به کالاهاى مشابه غیرقابل رقابت کند. باید طورى طراحی کنیم  که دسترسى به کالا راحت و به راحتى قابل حمل باشد، به خود کالا لطمه نزند و مطابق با استانداردها، مقررات بازار و کشور مورد نظر باشد و مواد مصرفى، قابل بازیافت باشد، تولید آشغال نکند و به محیط زیست لطمه نزند که بسته بندی با مقوا و کارتن جهت برآورده کردن این مضامین بهترین انتخاب هستند .
تحقیقات مختلف بازاریابی نشان داده اند که طراحی بسته بندی، جزء مؤثرترین ابزار بازاریابی برای فروش و همچنین محرّک و عامل نهایی موفقیّت است ؛ زیرا افراد را به طور ناخودآگاه  به خود جلب می کند. بسته بندی، اغلب با نیازهای عاطفی مصرف کننده ارتباط برقرار میکند، مصرف کنندگان نخست به یک بسته بندی زیبا نگاه می کنند و تمرکز آنها اغلب بر محصول نیست؛ بلکه یک رؤیا یا یک تصویر را در ذهن خود ایجاد می نمایند. برای برخی مصرف کنندگان، بسته بندی همه چیز است. بسته بندی، شخصیت نام تجاری (Brand Personality) را تقویت می کند و موجب ایجاد ارزش ویژه نام تجاری (Brand Equity) می شود.
چهار عنصر عمده و اصلی بسته بندی  
۱) تصاویر گرافیکی و رنگ : تصاویر گرافیکی ، ترکیبهای رنگی ، علائم و نشانه ها ، عکس یا تصویر محصول تاثیر مهمی بر تصمیم گیری مصرف کننده دارد.
۲) اندازه و شکل بسته بندی :ابعاد و فرم از ویژگی هایی است که  قضاوت مصرف کننده درباره حجم محصول را آسان می کند و مدل و شکل بسته بندی باید متناسب با محصول در نظر گرفته شود .
۳) اطلاعات محصول : منتقل کردن اطلاعات محصول یکی از وظایف مهم بسته بندی است و به مصرف کننده جهت اتخاذ تصمیم دقیق جهت خرید کمک می نماید.
۴) تصویر تکنولوژی : نقش بسته بندی در ارتباطات بازاریابی با پیشرفتهای اخیر در تکنولوژی بیشتر شده است . عنصر تصویر تکنولوژی اطلاعاتی را منتقل می کند که اغلب با سبک زندگی مصرف کننده  مرتبط است و به شکل دیداری به عنوان یکی از عناصر ارتباطی ارائه می شود .
بسته بندى ،چهره کالاست چون مشترى از طریق بسته بندى محصول را شناسایى مى کند و پیام تولیدکننده را به خریدار مى رساند و بین آنها ارتباط برقرار واطلاع رسانى مى کند در نتیجه  بسته بندى به محصول شخصیت مى دهد .
اهمیت کار روى بسته بندى، بارها و بارها اثبات شده است. در مواردى، بخصوص آنجا که ارزش افزوده شرکت از راه بسته بندى ایجاد مى شود  به صورت عینى، اثرات بسته بندى قابل رؤیت است.
به تعبیرى بسته بندى، چراغ قرمزى است در برابر توقف عابران جلوى ویترین  فروشگاهها و به حق آن را به عنوان «فروشنده خاموش» مى شناسند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *